سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

چگونه مصرف سوخت (بنزین) خودمان را چک کنیم ؟

5/5 - (2 امتیاز)

در کشورهای زیادی به دلیل بالا بودن قیمت سوخت و انرژی مصرف بنزین خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است.مصرف سوخت خودرو به عوامل زیادی مانند افزایش، کاهش ناگهانی سرعت، شتاب رانندگی،ترافیک، تعداد سرنشینان ، ترافیک، تعداد سرنشینان،  وزن خودرو، کیفیت سوخت و … بستگی دارد.

اطلاع داشتن از مصرف سوخت خودرو فقط برای جنبه اقتصادی آن نیست و شما با بررسی و محاسبه مصرف سوخت خودرو خود می توانید از سلامت خودرو خود اطمینان حاصل کنید.البته ما انتظار داریم مصرف سوخت در مسیرها و شرایط مشابه ثابت بماند.

چگونه مصرف سوخت خوودرو خودمان را مقایسه کنیم ؟

دستگاه های دیاگ و نمایشگرهای هوشمند می توانند بر اساس بار موتور و میزان پاشش سوخت در لحظه میزان دقیق مصرف سوخت خودرو را محاسبه کنند ولی از آنجایی که همه ما به این دستگاه ها دسترسی نداریم پس روش مهم و کاربردی دیگری را معرفی می کنیم.

برای محاسبه میزان سوخت مصرفی خودرو، ابتدا باک آن را کامل پر کنید. سپس به کیلومتر شمار خود نگاه کنید و کیلومتر فعلی خودتان را یادداشت نمایید.

مثلا فرض می کنیم باک اتوموبیل ما ظرفیت 50 لیتر بنزین را دارد.پس در ابتدا 50 لیتر باک خود را پر میکنیم. سپس عدد کیلومتر شمار را که فرضا 10/000 را نسان می دهد را یادداشت می کنیم. پس از چند روز بعد که مجددا قصد پرکردن باک را داشتیم قبل از پر کردن باک در پمپ بنزین عدد کیلومتر شمار جدید را یادداشت می کنیم و سپس اقدام به پر کردن باک می نماییم.

خب مسلم است که ما با باک کاملا خالی و 0 به پمپ بنزین نرفته ایم و حتما مقداری سوخت در باکمان بوده است بنابراین لازم است میزان سوخت اضافه شده را هم یاداشت کنیم به عبارتی چند لیتر بنزین زده ایم.

برای مثال فرض می کنیم زمانی که وارد پمپ بنزین شده ایم کیلومتر شمار ما عدد 10/501 را نشان می داد و ما 43 لیتر بنزین زده ایم. در ابتدا باید عدد طی شده فعلی را از عدد قبلی که 10/000 بود کم کنیم تا میزان مسافت طی شده به دست بیایید.

مسافت طی شده بین سوخت گیری ها 10/501-10/000=501 است.

حالا باید مقدار بنزین اضافه شده به باک را (43لیتر) را در 100 ضرب کرده و تقسیم بر مسافت طی شده که در بالا محاسبه کردیم کنیم.

عدد به دست آمده مصرف خودرو ما در 100 کیلیومتر است.

این عدد برای مثال فوق 8/58 می باشد که آن را یادداشت می کنیم تا با اعدادی که در آینده به دست می آید مقایسه کنیم تا اگر شاهد افزایش چشم گیری بودیم به مکانیک مراجعه کنیم.

خودروها با توجه به وزن،طراحی، مصرف سوخت داخل شهر و بیرون شهر، استاندارد مشخصی دارند که در مشخصات فنی هر خودرو ذکر می شود. اگر از مشخصات فنی خودرو خود اطلاع ندارید با مراجعه به دفترچه راهنما و یا جست و جو در اینترنت می توانید آن را پیدا کنید.

ذکر این نکته هم ضروری است که مصرف سوخت برخی خودرو ها نسبت به استانداردهای آن بیشتر است. به عنوان مثال تاکسی ها به دلیل سپری کردن زمان زیادی در ترافیک مصرف سوخت بیشتری دارند.

چگونه مصرف سوخت خودرو را کاهش دهیم ؟

  • همیشه با سرعت استاندارد و مطمعن حرکت کنید. کم و زاد کردن ناگهانی سرعت باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می شود.
  • روشن بودن خودرو هنگام توقف
  • برداشتن پا از روی پدال ترمز در هنگام توقف
  • تنظیم فرمان
  • چک کردن باد تایر ها
  • چک کردن سالم بودن درب باک بنزین
  • بررسی فیلتر بنزین و تعویض آن
  • کاهش وزن خودرو

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید