سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

دلایل جا به جایی لاستیک – چرا باید لاستیک خودرو خود را جا به جا کنیم؟

5/5 - (6 امتیاز)

یکی از عناصر مهم و ضروری در نگهداری لاستیک، جا به جایی آن است. جا به جایی و چرخش لاستیک ها با الگوی خاصی صورت می پذیرد.شما باید لاستیک های خودرو خود را طبق توصیه سازنده خودرو و یا هر 8000 کیلومتر جا به جا کنید.خیلی از افراد جا به جایی لاستیک های خود را همزمان با تعویض روغن خودرو انجام میدهند.

از دلایل جا به جایی تایر ها می توان به ساییدگی مساوی در هر چهار چرخ اشاره کرد.به عنوان مثال در خودروهای دیفرانسیل جلو تایر ها تسبت بیستری از چرخش و ترمز را می گیرند و سایش بیشتری دارند.

همچنین ساییدگی مساوی آج لاستیک می تواند به حفظ چسبندگی و فرمانپذیری کمک کند.این عمل باعث می شود لاستیک ها چسبندگی بیشتری در ترمز و پیچ ها داشته باشد در نتیجه خودرو شما برای رانندگی ایمن تر خواهد شد.

نحوه صحیح جا به جایی لاستیک ها

چرخش لاستیک ها به نوع خودرو شما بستگی دارد. به عبارتی الگوی چرخش در خودرو های دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل با هم متفاوت است.

در عکس زیر الگوی چرخش توصیه شده توشط استاندارد های انجمن صنعت تایر و رینگ را می بینیم.

جا به جایی لاستیک

جا به جایی برای تایرهای با سایز یکسان و غیر جهت دار:

1- کراس عقب

برای چرخش لاستیک خودروهایی که دو یفرانسیل 4-wheel (چهار چرخ متحرک) ، یا دیفرانسیل عقب rear-wheel drive هستند، الگوی کراس عقب توصیه شده است. تایرهای عقب به محور جلو منتقل می شوند و در همان سمت خودرو نگه داشته می شوند در صورتی  که تایرهای جلو به صورت ضربدری به طرف محور عقب منتقل می شوند.

2- الگوی x شکل (ضربدری)

برای خودروهای دیفرانسیل جلو مانند: وانت ، سدان ها و … توصیه شده است. همه لاستیک ها به صورت ضربدری  جا به جا شوند، یعنی لاستیک ها از یک محور به سمت دیگر انتقال پیدا می کنند.

3- کراس جلو

از متداول ترین الگو پیشنهادی برای چرخش لاستیک خودروهای دیفرانسیل جلو است. تایر های محور جلو، مستقیماً به عقب منتقل می شوند در حالی که لاستیک های عقب به صورت ضربدری به جلو منتقل می شوند.

برای لاستیک های با عملکرد بالا و جهت دار:

1- کنار به کنار (برای تایرهای با عملکرد متفاوت در محورهای جلو و عقب)
دو تایر عقب با یکدیگر به سمت مخالف جا به جا می شوند در حالی که دو تایر جلو نیز همین کار را می کنند.

2- جلو به عقب (برای تایرهای جهت دار)
تمام تایرها از یک محور به محور دیگر منتقل می شوند اما در همان سمت خودرو باقی می مانند. عنوان مثال، تایرجلو سمت چپ به سمت چپ محور عقب منتقل می شود در حالی که تایر عقب سمت چپ در سمت چپ محور جلو قرار می گیرد.

برای مشاهده مطالب بیشتر در مورد لاستیک به وبلاگ تبریز تایر مراجعه کنید.

منبع

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید