سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

نقش لاستیک در ایمنی و مصرف سوخت

5/5 - (1 امتیاز)

نقش لاستیک در ایمنی سرنشینان خوردو

لاستیک ها تنها بخشی از خودرو هستند که با سطح جاده تماس مستقیم دارند و بر روی فرمان پذیری خودرو، سواری، ترمز و ایمنی شما تأثیر می گذارند. از این رو بهتر است برای عملکرد بهینه، لاستیک‌ها باد، عمق آج و بالانس مناسبی داشته باشند. به همین دلیل چک کردن لاستیک های خود به طور منظم گام مهمی در حفاظت از ایمنی و سرمایه گذاری خودرو شما است.

روش نگهداری لاستیک

نگهداری  از لاستیک ها مستلزم بررسی هایی مداومی است که باید بطور ماهانه انجام شود. چاله‌های جاده و خیابان های سطح شهر، زندگی در شهرهای با آب و هوای سرد یا گرم، یاطی کردن مسافت‌های طولانی باعث آسیب ها جدی به لاستیک می شوند.

این نکته مهم را به یاد داشته باشید که همیشه لاستیک های خود را قبل از شروع یک سفر طولانی بررسی کنید. هرچه این بررسی ها بیشتر انجام گیرد، پیدا کردن مشکل آسان‌تر خواهد بود. پس قبل از اینکه مشکل گران‌تر و زمان‌بر شود، آن را برطرف کنید. در ادامه این مطلب روش های بیشتری از نگهداری لاستیک را برای شما خواهیم گفت تا از فرسوده شدن زودرس آنها جلوگیری شود و همچنین ایمنی شما و سرنشینان خودرو را نیز تضمین شود.

بازرسی عمق آج لاستیک

همه لاستیک ها برای حفظ چسبندگی و خروج آب در جاده های خیس به عمق آج خوب نیاز دارند. آج لاستیک باید حداقل یک بار در ماه بررسی شود. دقیق ترین اندازه گیری عمق آج با یک عمق سنج ساده که در هر فروشگاه قطعات خودرویی میتوان یافت یا می توانید از تست های سنتی مثل سکه استفاده کنید. با چک کردن عمق آج می توانید از سایش لاستیک مطمئن شوید.(در مورد روش تست توسط سکه در اینستاگرام تبریز تایر مطلبی ارسال شده است).

استفاده از باد مناسب

داشتن باد مناسب لاستیک‌ها یکی از آسانترین راه‌ها برای کمک به حفظ سوخت و افزایش عمر لاستیک‌ها است. حداقل یک بار در ماه با یک گیج کیفیت که فشار را بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi)  اندازه گیری می کند، فشار باد لاستیک خودروی خود را بررسی کنید.

فشار توصیه شده توسط کارخانه برای لاستیک های سرد است. بنابراین، باد لاستیک باید در دمای محیط و قبل از رانندگی خودرو بررسی شود. بررسی فشار تایر در خودرویی که دارای لاستیک گرم است می‌تواند منجر به خوانش فشار تا ۵ psi بیشتر از فشار توصیه شده شود. باد مناسب لاستیک خودرو را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودرو یا روی برچسب اطلاعات تایر متصل به درب راننده پیدا کنید. چک کردن باد لاستیک به روش زیر می تواند به شما در بالا بردن عمر لاستیک ها کمک کند.

چگونگی چک کردن باد لاستیک ؟

۱.        درپوش سوپاپ یا والو لاستیک را بردارید.

۲.       گیج را روی میل سوپاپ لاستیک قرار دهید و محکم فشار دهید تا هوای خروجی شنیده نشود. گیج نشان می دهد که چقدر باد در لاستیک وجود دارد.

۳.      . فشار باد لاستیک را در صورت نیاز تنظیم کنید. هنگام اضافه کردن هوا، شلنگ هوا را محکم به دریچه فشار دهید، تا زمانی که هوا متوقف شود. فشار را هر چند ثانیه چک کنید تا در مورد میزان هوای وارد شده به لاستیک اشتباه نکنید تا زمانی که به باد توصیه شده برسید.

۴.       درپوش سوپاپ یا والو را تعویض کنید.

۵.       این روند را برای لاستیک های دیگر تکرار کنید و لاستیک زاپاس را نیز فراموش نکنید.

چرخش و جابجایی لاستیک

برای به دست آوردن حداکثر عمر و کارایی لاستیک های خود، جابجایی لاستیک های وسیله نقلیه ضروری است. برای اینکار بهتر است به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید یا مقاله ی مربوط به الگوی تعویض لاستیک را مورد مطالعه قرار دهید. معمولا چرخش لاستیک بین ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر انجام می شود.

نقش لاستیک

بالانس کردن لاستیک

لاستیک های دارای بالانس به کاهش سایش ناهموار و افزایش عمر آنها کمک می کنند. توجه داشته باشید که در هنگام خرید و نصب لاستیک های جدید باید آنها را بالانس کنید و پس از آن هر زمانی که ویژگی‌های غیرعادی در فرمان مشاهده کردید نیز باید بالانس لاستیک ها را بررسی کنید.

علائم سایش لاستیک

سایش لاستیک می تواند خطرات بسیار جدی را به همراه داشته باشد و مطمئناً نگهداری ضعیف آنها باعث سایش زودرس لاستیک خواهد شد. عواملی غیر از خود تایرها نیز می توانند بر فرسودگی آنها تأثیر بگذارند، بطور مثال: قطعات سیستم تعلیق فرسوده و بالانس چرخ ها هر دو نقش مستقیمی در سایش لاستیک دارند. در ادامه به بررسی علل و انواع آسیب لاستیک می پردازیم.

آسیب های لاستیک که باید در حین بازرسی بصری جستجو کنید:

 باد بیش از حد لاستیک: باد بیش از حد باعث می شود که قسمت میانی لاستیک بیشتر با جاده تماس پیدا کند. این باعث ایجاد سایش در وسط آج می شود و در لبه های لاستیک سایش کمتری وجود دارد.

باد کم لاستیک: توجه داشته باشید که خطرات لاستیک کم باد کمتر از لاستیک با باد زیاد نیست! باد بسیار کم باعث می شود که بیشتر لبه های بیرونی تایر با جاده تماس پیدا کنند. این باعث سایش در هر دو لبه آج لاستیک می شود و در مرکز آن سایش کمتری وجود خواهد داشت.

ساییدگی آج در یک لبه لاستیک: این حالت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ‌ها از بالانس خارج شده باشند.

سایش نامنظم آج: اغلب به این حالت حجامت نیز می گویند و ممکن است به این معنی باشد که چرخ از بالانس خارج شده است یا کمک فنر یا سایر اجزای سیستم تعلیق باید دچار مشکل شده اند و باید تعویض شوند.

آسیب های لاستیک که باید در حین رانندگی به دنبال آن باشید:

لرزش یا صدای کوبنده غیرمعمول: لرزش یا صداهای کوبنده می تواند نشان دهنده بالانس نبودن لاستیک باشد.

کشش به یک سمت: در حین رانندگی با سرعت ثابت، کشیدن به یک سمت ممکن است نشان دهنده باد کمتر یا آسیب دیدن لاستیک در سمتی باشد که وسیله نقلیه به سمت آن کشیده می شود. اگر اینطور نیست، مشکل ترمز یا تراز ضعیف چرخ ها ممکن است باعث کشش شود.

نقش لاستیک در کاهش مصرف سوخت خودرو

امروزه شرکت های تولیدکننده تایر زیادی در دنیا به دنبال راهی برای کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین آلودگی های زیست محیطی هستند. تولیدکنندگان لاستیک با ساخت لاستیک های دارای مقاومت غلتشی پایینی که نسبت به لاستیک های معمولی به انرژی کمتری نیاز دارند تا آنها را در مسیر حرکت دهند، باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما گردیده اند.

مقاومت غلتشی پایین لاستیک کمک می کند که چرخش لاستیک ها راحت تر باشد و این موجب تولید گرمای کمتر می شود که در نتیجه سوخت کمتری برای حرکت خودرو مورد نیاز است. امروزه تایرهای با مقاومت غلتشی کم به ‌عنوان «لاستیک‌های سبز» یا «تایرهای سازگار با محیط زیست» شناخته می‌شوند، زیرا به صرفه‌جویی در منابع تجدیدناپذیر و کاهش انتشار CO۲ نیز کمک می‌کنند.

نکته ی دیگری که باعث می گردد تا مصرف سوخت ما پایین باشد وزن لاستیک است. امروزه تولیدکنندگان لاستیک برای این مورد نیز راه حلی پیدا کرده اند. آنها با استفاده از موادی مانند: سیلیس در ترکیب آج باعث کاهش وزن لاستیک شده اند.

جالب است بدانید سیلیس و سایر مواد افزودنی می توانند میزان اصطکاک غیر ضروری را در سطح جاده کاهش دهند که منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو خواهند شد.

همانطور که در بالا گفته شد باد لاستیک نقش مهمی در نگهداری لاستیک دارد. این مسئله در کاهش مصرف سوخت نیز بسیار تاثیرگذار است. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، تایرهای کم باد می توانند به ازای هر ۱ psi کمتر از فشار هوای توصیه شده، مصرف سوخت را حدود ۲.۲ درصد کاهش دهند.

عادات رانندگی از دیگر عواملی است که به کاهش مصرف سوخت خودروی شما کمک می کند. . اگر شما از آن دسته رانندگانی هستید که به سرعت علاقه دارید و به شدت نیز ترمز می کنند یا در ترافیکهای شهری زیاد حضور دارید ! باید گفت که در چنین شرایطی سوخت بیشتری مصرف خواهید کرد. عادات رانندگی خوب می تواند تا ۱۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند

 

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید