سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.
tire-help-image-header

راهنمای خرید تایر خودرو

4.8/5 - (44 امتیاز)

تایر جزو ابزارهایی است که وجودش برای حرکت خودرو ضروری است. در واقع بدون لاستیک حرکت خودرو امکان پذیر نیست. لاستیک های سالم و مناسب، ایمنی خودرو و سرنشینان آن را افزایش خواهد داد. در این مقاله ما سعی داریم ده روش تضمینی برای انتخاب تایر خودرو را به شما آموزش دهیم که شما را در هنگام خرید لاستیک برای داشتن انتخابی مناسب کمک کند.در ادامه با فرمونت همراه باشید.

خرید لاستیکی مناسب برای خودرو شما ممکن است تا حدودی برای تان دشوار باشد. انتخاب یک اندازه درست لاستیک، متنوع بودن برندها، تنوع در نوع لاستیک ها کمی گیج کننده می باشد. یک انتخاب نادرست می ‌تواند خطرات زیادی برای شما داشته باشد. در زمان خرید قطعا پرسش هایی از قبیل موارد زیر را از خود خواهید پرسید:

  • خودرو من چه مدل لاستیکی نیاز دارد.
  • این نوع لاستیک تا چند کیلومتر دوام خواهد آورد.
  • آیا لازم است تایر خودرو را تعویض نمود یا کافی است آن را ارتقا داد.

 

 

انواع تایر:

لاستیک های خودرو دارای تنوع زیادی هستند اما به شکل کلی می ‌توان این تنوع را در سه دسته اصلی همراه با تعداد زیر مجموعه تقسیم بندی نمود. سه نوع اصلی لاستیک عبارت است از:

  1. لاستیک های چهار فصل
  2. لاستیک زمستانی
  3. لاستیک تابستانی

 

 

لاستیک های چهار فصل:

تمام خودروهای موجود در بازار در حال حاضر با تایر چهار فصل وارد بازار خواهند شد. طراحی این لاستیک ها به گونه ای است که مناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی می باشند. این لاستیک ها سبب می‌ شوند، رانندگی برای شما آسان تر باشد. کنترل ماشین را آسان تر می کنند. در زمان بارندگی چسبندگی مناسبی با جاده به وجود خواهد آورد، حتی امکان رانندگی در بارش برف معمولی نیز وجود دارد. نمی توان انتظار داشت که این لاستیک ها همانند لاستیک های زمستانی قدرت رانندگی در جاده های یخی و برفی را داشته باشند. تایر چهار فصل شامل دو زیر مجموعه لاستیک چهار فصل عملکرد بالا و لاستیک چهار فصل گرند تورینگ است.

 

 

لاستیک های تابستانی:

تایر تابستانی مناسب برای سه فصل بهار، پاییز و تابستان است. عملکرد این لاستیک ها هم در جاده های مرطوب و هم در جاده های خشک خوب است. این نوع لاستیک برای شرایط آب و هوای متوسط تا گرم طراحی شده اند. چسبندگی به جاده در پیچ جاده زیاد است. فرمان خودرو با این نوع لاستیک بهتر پاسخ خواهد داد. در صورتی که دمای هوا کمتر از ۴ درجه سانتیگراد باشد، عملکرد لاستیک ها پایین خواهد آمد و راننده قادر به کنترل ماشین نخواهد بود. این نوع لاستیک دارای سه زیر مجموعه لاستیک با عملکرد عالی، لاستیک با عملکرد حداکثری و لاستیک با عملکرد فوق العاده بالا می باشد.

لاستیک های زمستانی:

این نوع تایر به لاستیک برفی معروف است. طراحی این لاستیک ها به شکلی است که حداکثر میزان چسبندگی را در شرایط لغزنده و برفی جاده ها ایجاد خواهد نمود. میزان چسبندگی که توسط این لاستیک ها ایجاد می‌ شود با هیچ نوع لاستیک دیگری قابل قیاس نمی شود. عملکرد این لاستیک‌ در هوای سرد خوب است اما به محض گرم شدن هوا عملکرد آنها به خوبی لاستیک های چهارفصل و تابستانه نیست. این لاستیک ها دارای آج های عمیقی هستند و چسبندگی چشمگیری دارند که امنیت بیشتری در جاده‌ های برفی و لغزنده ایجاد می کند.

عوارض استفاده از تایر کیفیت پایین:

در صورتیکه تایرهای با کیفیت پایین را انتخاب کنید، رانندگی برای تان سخت تر است. این نوع لاستیک بسیار سریع فرسوده خواهند شد. سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و بر روی فرمان گرفتن تاثیر زیادی دارند. لاستیک های کیفیت پایین در چاله چوله ها سریعتر آسیب خواهند دید، همچنین سبب آسیب به خودرو نیز می شوند.

 

ده روش تضمینی برای انتخاب تایر خودرو:

در زمان خرید لاستیک مناسب برای خودرو خود باید به نکات زیر توجه شود.

سرعت مجاز:

سرعت مجاز برای هر لاستیک حداکثر سرعتی است که قادر به تحمل آن به مدت ۱۰ دقیقه می باشد. این شاخص را با حروف لاتین A یا Z نشان می دهند. اگر روی لاستیک حداکثر سرعت را اعمال کرده باشند، اما تایر تنظیم فشار باد را نداشته باشد یا بار اضافه روی آن باشد قطعاً یا می ‌ترکد یا آسیب می بیند.

سایز لاستیک:

اندازه تایر خودرو را با علائمی همانند 65/165- ۱۳R نشان خواهند داد که معنی آن شرح زیر می باشد.

  • 165 میزان پهنای لاستیک است که بر حسب میلی متر می باشد.
  • ۶۵ نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن است که بر حسب درصد می باشد.
  • R رادیال.
  • ۱۳: قطر رینگ بر حسب اینچ.

 

بار مجاز:

میزان باری که می توان بر روی تایر وارد نمود شاخص وزن لاستیک است. با وارد نمودن اضافی بار، سبب ترکیدن لاستیک و وقوع تصادف خواهد شد. حداکثر میزان مجاز فشار قابل تحمل روی لاستیک بین ۰ تا ۲۷۹ متغیر است. این عدد برای لاستیک هر خودروی متفاوت می باشد. لازم است دقت کنید پلاستیکی که شاخص وزن آن کمتر از مقدار توصیه شده از جانب سازنده آن است بهتر است بر روی رینگ نصب ننمایید.

اهمیت تاریخ تولید تایر در هنگام خرید:

 تایرها نیز همانند هر محصول دیگری تاریخ مصرف دارند. تاریخ تولید لاستیک عدد چهار رقمی می باشد که کنار آن درج شده است. تاریخ انقضای این کالا تقریبا 4 سال پس از تولید آن  می باشد. تاریخ تولید را معمولاً تاریخ میلادی روی لاستیک قید می کنند. با گذشت تاریخ انقضا، لاستیک دیگر قابل مصرف نیست.

با توجه به حداکثر فشار باد در زمان خرید لاستیک:

مقدار فشار باد مجاز برای لاستیک را در قسمت کناری آن می‌توان مشاهده نمود. برای تعدادی از تایرها، حداکثر فشار مجاز psi۳۲ و تعدادی نیز psi۴۴ و یکسری هم psi۵۰ می باشد. در زمان گرم شدن لاستیک فشار درون لاستیک مقداری بالا خواهد رفت.

مقاومت حرارتی: میزان حرارتی لاستیک ها با استفاده از حروف لاتین به ترتیب از بیشترین تا پایین ترین درجه با حروفB، A  و C مشخص می گردند.

چسبندگی: این شاخص اندازه قابلیت اتاق بنمودن ماشین را در جاده های مرطوب نمایش می دهد. چسبندگی بالا بدین معنا می باشد که لاستیک در مسافت کمتری نسبت به لاستیک با چسبندگی کمتر ماشین حامل خود را در جاده های مرطوب متوقف می کند.

ساییدگی: میزان سایش لاستیک توسط این عدد نشان داده خواهد شد. عدد بزرگتر بیان کننده زمان بیشتر ساییده شدن لاستیک است.

ترکیبات سازنده لاستیک:

 ماده های سازنده لاستیک را بیان می نماید. همانطور که میدانید باید 4 حلقه لاستیک پراید از یک نوع باشد. نباید به هیچ عنوانی از رینگ های پوسیده، زنگ زده، جوشکاری شده و تابدار استفاده کنید. استفاده از لاستیک غیر استاندارد سبب آسیب به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال ماشین می ‌شود. لاستیک استاندارد را خریداری کنید. زمان کنترل فشار باد تایر باید خنک باشد. دو هفته یکبار بار باد لاستیک را چک نمایید. زمان خرید لاستیک، نوع ماشین، سرعت، شرایط رانندگی، فصل، شرایط محیط را در نظر بگیرید.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید