سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

در زمستان این 12 چیز را در ماشین جا نگذارید

5/5 - (3 امتیاز)

یکی از نکات مهمی که همه دارندگان خودرو در روزهای زمستانی باید به آن توجه کنند این است که وقتی خودرو خاموش است، دمای داخل آن با محیط بیرون هم‌دما خواهد شد. اصلا مهم نیست که تازه بخاری را خاموش کرده باشید، شیشه‌ها را بالا کشیده‌اید و درها بسته هستند. دمای داخل خودرو تقریبا بلافاصله، حتی زیر یک دقیقه، با بیرون هم‌دما می شود. به همین دلیل هیچ وقت نباید یک‌سری چیزها را در زمستان در داخل ماشین جا بگذارید و بروید. در این مطلب از سایت فرمونت به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

 

۱. لوازم و دستگاه الکترونیکی

گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و سایر وسایل الکترونیکی همگی دارای محدوده دمایی مشخص شده ای هستند که در آن دما بهترین عملکرد را خواهند داشت. برای مثال، بیشتر دستگاه‌های الکترونیکی شرکت اپل زمانی بهترین کارکرد را خواهند داشت که دمای محیط اطراف آنها بین ۰ تا ۳۵ سانتی‌گراد باشد.

بنابراین اگر گوشی یا لپ‌تاپ‌تان را در خودرو جا بگذارید وقتی دمای بیرون به زیر صفر درجه برسد، ممکن است مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید. به عنوان مثال می‌توان به کاهش عمر مفید باتری و حتی خاموش‌شدن دستگاه اشاره کرد.

فقط برای مدتی کوتاه می‌توانید وسایل الکترونیکی را در ماشین بگذارید. وقتی ماشین را خاموش کردید و پیاده شدید، گوشی و لپ‌تاپ‌تان را با خودتان ببرید.

۲. داروها و مکمل ها

حتی داروهای معمولی را هم در ماشین رها نکنید. بسیاری از داروها وقتی در دمای پایین‌تر نگهداری شوند تأثیر و خاصیت خود را از دست می‌دهند، بااین‌حال شاید لزوما مصرف آنها برایتان ضرر نداشته باشد. اما وقتی پای دارویی مانند انسولین وسط می‌آید قضیه جدی خواهد شد.

معمولا ویال‌های بازنشده انسولین را در یخچال نگهداری می‌کنند، اما بعد از بازکردن، باید آنها را در دمای اتاق قرار داد. اگر انسولین منجمد شود، بی‌اثر خواهد شد و قند خون را آن طور که باید، کاهش نخواهد داد. شاید بگویید پس چرا آنها را در یخچال نگهداری می‌کنیم مشکلی ندارد؟

زیرا دمای یخچال زیر صفر نیست و به دمای انجماد نمی‌رسد. بنابراین اگر انسولین با خودتان همراه دارید، وقتی از ماشین پیاده شدید، حتما آن را بردارید.

نکته: در هر صورت اگر یادتان رفت و آن را جا گذاشتید، وقتی یخ زد دیگر از آن استفاده نکنید.

۳. محصولات آئروسل مثل اسپری‌ها

ممکن است تا حالا به این نکته توجه نکرده باشید، اما هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، هر دو تأثیر زیادی بر محصولات آئروسل دارند. اگر این قوطی‌ها بیش‌ازحد سرد شوند، ممکن است ثبات‌شان را از دست بدهند و حتی منفجر شوند. بنابراین اگر اسپری مو یا دئودورانت آئروسلی را با خودتان جایی می‌برید، وقتی به خانه رسیدید همه آنها را از ماشین بردارید.

۴. قوطی کنسرو

گزینه ی قبلی درباره غذاهای کنسروی هم صدق می‌کند. آبی که برای کنسرو کردن غذاها استفاده می‌شود، در دمای زیر صفر منبسط می‌شود و با افزایش فشار باعث انفجار قوطی خواهد شد. حتی اگر ماشین در پارکینگ است باز هم نباید آنها را در ماشین جا بگذارید. این مکان‌ها هم به همان اندازه بیرون سرد هستند. توصیه این است که این قوطی‌ها را فقط در دمای اتاق در آشپزخانه نگهداری کنید.

۵. باک بنزین تقریبا خالی

تا می توانید سعی کنید باک بنزین را در زمستان تا نیمه پر نگه دارید. با باک بنزین خالی به خانه برگشتن باعث می‌شود وقتی هوا سرد می‌شود، لوله‌های سوخت‌رسانی یخ بزنند. این در حالی است که اگر تا نیمه باک را پر کنید، سوخت تا حدودی در لوله‌ها باقی می‌ماند و چون با ضدیخ مخلوط است از یخ‌زدگی آنها جلوگیری می‌کند.

زمستان

۶. حیوانات خانگی

الان از خودتان سوال می پرسید  مگر می‌شود آدم حیوان خانگی‌اش را در ماشین جا بگذارد؟ در این جا منظور این نیست که مثلا شب به خانه برگشته‌اید و یادتان رفته حیوان خانگی‌تان را با خودتان به منزل ببرید.این مورد برای زمانی است که مدتی طولانی ماشین را پارک می‌کنید و می‌روید به کارهایتان برسید، درحالی‌که حیوان در ماشین خاموش سرد منتظر شماست. ممکن است از سرمای شدید به شدت اذیت شود.

۷. سازهای چوبی

اگر سازی می‌نوازید که از چوب درست شده است، احتمالا می‌دانید که دمای محیط روی آن تأثیر می‌گذارد. گیتار، ویولن، ویولن سل و نظایر آنها که بخشی از آنها چوبی است، به‌دلیل سرما منقبض و از کوک خارج می‌شوند.

همچنین جاگذاشتن این سازها در ماشین در هوای یخبندان، می‌تواند به ترک‌خوردن چوب آنها منجر شود. بنابراین بهتر است بعد از تمرین یا هرجایی که ساز را برده بودید، وقتی به خانه برگشتید آنها را از ماشین خارج کنید و به منزل برگردانید.

۸. کودکان و افراد مسن

همانطور که در بالا گفته شد در فصل زمستان دمای داخل خودرو به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد.هرگز در زمستان وقتی که هوا به‌شدت سرد است، کسی را در درون ماشین خاموش رها نکنید زیرا به شدت در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

۹. عینک

عینک‌تان را در هوای سرد در ماشین رها نکنید. سرما به‌راحتی می‌تواند سبب شکستن فریم عینک شود.

۱۰. نوشابه گازدار

نوشیدنی‌های گازدار را در دمای زیر صفر در ماشین رها نکنید. نوشابه گازدار با یخ‌زدن منبسط می‌شود و به دی‌اکسیدکربن درون آن فشار می‌آورد. به این ترتیب ممکن است قوطی یا ظرف نوشابه منفجر شود و خرابی به بار بیاورد.

‍۱۱. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ در معرض سرمای شدید و زیر صفر درجه ممکن است در پوسته‌اش یخ بزند و سپس بشکند. در این صورت هم اینکه ماشین بوی بد می‌گیرد و هم تخم‌مرغ قابل‌استفاده نخواهد بود.

۱۲. قوطی‌های رنگ

قوطی رنگ را در ماشین جا نگذارید. مواد تشکیل‌دهنده رنگ اگر تحت‌تأثیر سرمای شدید قرار بگیرند ممکن است با انجماد حالت کلوخه‌ای پیدا کنند که دیگر قابل‌استفاده نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید