سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

تایر زمین گِل و لای (Mud terrain) چیست؟

5/5 - (4 امتیاز)

تایر گل و لای

تایر زمین گل و لای یا Mud terrain تایر هایی با طرح آج بزرگ و عمقی هستند که برای پاکسازی گل و لای از شکاف ها (یا حفره ها) بین بلوک های تایر، طراحی شده اند. می توان گفت این نوع تایرها قبلا فقط برای استفاده در ماشین آلات کشاورزی و صنعتی مانند تراکتور کاربرد داشت. بر روی سطح این مدل تایر فاصله های عمیقی، الگوی آج را تشکیل می دهند. پس از ساخت این مدل تایرها ، تراکتورهای مزرعه ای در سراسر آمریکا استفاده گسترده از آن را آغاز کردند. هدف از ساخت این تکنولوژی از لاستیک،این بود که یک تایر Mud terrain میتواند با توجه به فاصله زیادی که بین بلوک های عمیق آج دارد، با حداقل سرعت به راحتی در زمین های گِلی حرکت کند و در گِل و لای فرو نرود.

آشنایی با تایر گل و لای

در تولیدات اولیه  این لاستیک ها از ساختار بایاس استفاده می شد که باعث می شد این لاستیک ها بسیار سنگین بوده و دوام کافی نداشته باشند . البته می توان گفت نسخه های اولیه تایر بایاس Mud Terrain عملکرد نسبتا خوبی داشتند ،این توع لاستیک ها را اغلب با سواری بلند ، خشن و چیزی که برای رانندگی روزانه مناسب نیست می شناختند. اما امروزه تکامل تایر Mud Terrain بسیار قابل توجه بوده است و به جای بایاس ، بیشتر آنها ساختاری رادیالی دارند که به کیفیت سواری در جاده و دوام آن کمک می کند و با توجه به بهبود طراحی آج و ترکیبات لاستیکی آن ، اکنون از تایر Mud Terrain برای مجهز کردن یک خودرو روزانه نیز بکار می رود !

این نوع لاستیک ها برای شرایط سخت و گل و لای در نظر گرفته شده اند و رانندگی با آنها در داخل شهر می تواند پر سر و صدا باشد و مصرف سوخت شما را افزایش دهد.

 تایرهای گل و لای Mud terrain برای هوای بارانی گزینه مناسبی نیستند.

لاستیک تمام فصل در باران عملکرد بسیار بهتری نسبت به Mud terrain از خود نشان می دهند ، زیرا در این نوع تایرها برای تخلیه آب شیارهایی با عمق متعادل طراحی شده است. لاستیک های Mud terrain به منظور پاک کردن گل ضخیم و سنگها دارای شیارهای عمیقی هستند که این نکته برای آفرود سواری بسیار مناسب است ، اما این یعنی هنگام رانندگی در زیر باران ، لاستیک های گلی انتخاب خطرناک تری نسبت به لاستیک تمام فصل هستند. البته لاستیک های مخصوص باران حتی از یک لاستیک تمام فصل نیز بهتر است و ایمینی دو چندانی را برای شما به همراه خواهد داشت.

Ejection یا پرتاپ

Ejection یک واحد اندازه گیری اساسی در تایرهای مخصوص گِل و لای است که به معنای سرعت تمیز شدن لاستیک توسط خود لاستیک می باشد.

گل و لای برای عبور از تایر به حرکت و چرخش مداوم احتیاج دارد ، اما این مورد گاهی برای مسیر همیشه گزینه ای در دسترس نیست. به همین دلیل فاصله آج برای تایر Mud terrain بسیار مهم است. این حفره های بزرگ باعث می شود که با چرخش لاستیک ، آوار، سنگ و گل و لای خارج شود. هرچه سرعت مورد نیاز به تخلیه آلودگی از میان آج کمتر باشد شما هم کنترل بیشتری بر روی خودرو خواهید داشت.

فاصله آج
یکی دیگر از ویژگی هایی که تایر Mud Terrain را نسبت به تایرهای دیگر متفاوت می کند ، فاصله بین آج آنها است.  این فاصله های عمیق و وسیع باعث افزایش چسبندگی در گل و لای می شوند و به سرعت نیز مانده های گل و لای را از شیارهای خود تخلیه می کنند . تایر مخصوص گل و لای صدای بیشتری نسبت به تایرهای دیگر دارد.

 لبه های برجسته
برای آفرو در زمین های گلی ، شما نیاز به تایری دارید که لبه های برجسته ای داشته باشد . این لبه ها به لاستیک اجازه می دهند تا گل و لای ضخیم را از بین ببرند ، تا به شما توانایی عملکرد بهتر در آفرود را بدهد.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید