سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

نکات مهم رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده

5/5 - (2 امتیاز)

با شروع شدن فصل بارش ها و آغاز بارندگی ها در شهر ها و جاده های کشور ، رانندگی در هوای بارانی به موضوع جدی تبدیل می شود، در این شرایط دید رانندگان و عابرین بسیار ضعیف تر از حالت عادی شده و سطح جاده ها و خیابان ها نیز لغزنده می شود، و بیشتر افراد هم میخواهند زودتر به مقصد خود برسند به همین خاطر تعجبی ندارد که روزهای بارانی، از پر حادثه ترین و خطرناک ترین روزها برای رانندگی باشد. این شرایط نا مساعد وقتی با بی احتیاطی و نا آگاهی رانندگان در مورد چگونگی راندن در این شرایط همراه شود، می‌تواند حوادث و سانحه های بسیاری باشد.

اما رانندگی در باران آنطوری که به نظر میرسد ترسناک نیست چرا که با دانستن نکات مهم رانندگی در باران می توان ایمنی و امنیت کافی داشته باشیم.

به طور کلی مجموعه الزامات رانندگی در هوای بارانی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، اول آماده بودن خودرو و تجهیزات آن و بعد، آگاهی و آمادگی راننده.

نکاتی برای آماده بودن خودرو برای شرایط بارانی

1- لاستیک مناسب

تایرها، قسمت مهمی از خودرو هستند که در هوای بارانی و جاده خیس، بیشترین تاثیر را در عملکرد خودرو می‌گذارد، وظیفه اصلی لاستیک خودرو حفظ اصطکاک و کشش کافی میان خودرو و سطح جاده است و در صورت لغزندگی جاده، کار تایر برای انجام این وظیفه سخت تر خواهد شد. اما تایر مناسب برای رانندگی در شرایز بارانی باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

به نظر نویسنده مطلب یکی از مهمترین نکات و ویژگی های تایر می توان به تاریخ تولید آن اشاره کرد. هرچقدر زمان بیشتری از تاریخ تولید تایر شما گذشته باشد تایر خشک شده و چسبندگی خود به سطج جاده را کاهش می دهد. (برای فهمیدن تاریخ تولید تایر )

نکته بعدی 4 فصل بودن تایر خودرو است که در هنگام خرید باید به آن دقت کنید زیرا برخی از تایرهای وارداتی برای فصل تابستان منسب هستند و عملکرد آب پیمایش تایر به سمت خارج را ندارند.

مساله بعدی میزان آج و کارکرد تایر است. هرچه تایر شما دارای آج کمتری باشد آب به راحتی کنار نرفته و باعث چسبندگی کمتر تایر به سطح جاده خواهد شد.

مورد آخر، از مناسب بودن فشار هوای تایرها اطمینان حاصل کنید، کم یا زیاد بودن فشار هوا لاستیک نیز تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی های آن در شرایط بارانی دارد…

میزان فشارهوا و همچنین اندازه و سلامت آج لاستیک لاستیک خودرو را به صورت ماهیانه و منظم بررسی کنید.

2- تجهیزات ایمنی و روشنایی

قبل از شروع فصل بارندگی حتما سیستم برف پاک کن خودتان را تست کنید زیرا نقش مهمی در تامین دید شما دارند.

تیغه برف پاک کن خود را بررسی کنید و در صورت نیاز حتما آن را عوض کنید.

برای بارندگی در هوای بارانی حتما چراغ های خودتان را کنترل کنید و در صورت نیاز آنها را نیز تعویض کنید.

به یاد داشته باشید در زمان بارندگی، همواره چسبندگی تایر ها کمتر از دیگر مواقع می باشد، و احتمال خیس شدن دیسک و لنت های ترمز نیز وجود دارد، بنابراین احتمال قفل شدن چرخ ها، یا بالعکس، کاهش قدرت ترمز وجود دارد اما در صورتی که سیستم ترمز و ABS خودرو عملکرد ایده آل خود را داشته باشند، می‌توان امیدوار بود تاثیرات مضر بارندگی بر قدرت ترمز خودرو، به حداقل ممکن برسد.

از لنت های استاندارد و با کیفیت استفاده کنید، روغن ترمز خودرو را نیز در موعد مقرر در دفترچه راهنمای خودرو تعویض نمایید.

و اما طرز صحیح رانندگی در هوای بارانی چیست؟

  • تمرکز و دقت بیشتر

در رانندگی در شرایط بارانی شما نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارید. پس اگر احساس خستگی دارید پیشنهاد می شود از رانندگی خودداری کنید.

 

  • فرمان خودرو را با دو دست کنترل کنید.

هنگامی که در هوای بارانی می رانید، آب گرفتگی های مسیر و دریاچه هایی که معمولا سرو کله شان وسط بزرگراه ها پیدا می شود، از بزرگترین خطرات در کمین شما هستند، زمانی که با سرعت وارد یکی از آن ها می شوید، به یکباره نیرویی بازدارنده را در مقابل حرکت خودرو حس می‌کنید (به این اتفاق، آب سواری می گوییم)، همچنین احتمال اینکه فرمان خودرو به طور ناگهانی به یک سمت کشیده شده و باعث انحراف خودرو شود بسیار زیاد است، بنابراین زمانیکه در بارندگی سفر می‌کنید، نیروی بیشتری صرف هدایت فرمان خودرو کنید.

رانندگی در هوای بارانی

 

  • دست یا انگشت خود را در وسط فرمان نگذارید!

گذاشتن دست یا انگشتان بر روی وسط غربیلک، کنترل راننده بر فرمان خودرو کاهش داده  و زمان عکس العمل او را به شدت افزایش می دهد، همچنین در صورت انحراف فرمان، احتمال آسیب دیدگی و شکستن دستها نیز وجود دارد.

  •  در استفاده از برف پاک کن حساست به خرج ندهید!

سعی نکنید از برف پاک کن استفاده حداقلی داشته باشید. چنانچه قطرات ریز باران باعث کاهش دید شما شد از برف پاک کن استفاده کنید ( نویسنده مطلب سیستم اتوماتیک برف پاک کن را پیشنهاد می کند)

  •  از بخار زدای شیشه ها استفاده کنید!

در هوای بارانی، به دلیل اختلاف دمای بیرون و داخل خودرو و نیز افزایش رطوبت هوا، شیشه های خودرو به راحتی پوشیده از بخار خواهند شد و استفاده بجا از بخار زدای شیشه و سیستم تهویه مطبوع خودرو، نقش مهمی در حفظ دید لازم راننده دارند. بنابر این همیشه گرم کن شیشه عقب خودرو را روشن نگه دارید، برای پاک شدن شیشه جلو و شیشه های کناری نیز از سیستم بخار زدا استفاده کنید.

  •  با چراغ روشن برانید!

بارندگی و وجود قطرات باران، علاوه بر کاهش دید شما نسبت به اطراف، دید دیگر خودروها و عابرین پیاده به شما را نیز کاهش خواهد داد ، با روشن کردن چراغ های خودرو(نورپایین!) علاوه بر اینکه دید بهتری به جاده و ترافیک  پیدا می‌کنید، به دیده شدن خود توسط عابرین دیگر نیز کمک خواهید کرد.

– استفاده از نور بالا ممکن است به خاطر انعکاس نور به سمت خودتان، دید شما را کاهش دهد.

– رانندگی با چراغ روشن در بارندگی، در بسیاری از کشور ها اجباری است!

 

  • آهسته و با حوصله برانید!

از شتاب گیری و بی مورد ترمز گرفتن شدیدا خودداری کنید. با سرعت مناسب حرکت کنید تا تمرکز و کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشید.

– سرعت مطمئنه را انتخاب کنید نه سرعت مجاز!

  • از دیگر خودروها فاصله بگیرید!

در ابتدای مطلب گفته شد که در هوای بارانی، قدرت ترمز گیری خودرو به شدت کاهش می یابد، بنابراین در رعایت فاصله طولی با خودروهای جلویی دقتی زیادی صرف نمایید، همچنین همیشه فرض کنید خودرویی که در کنار شما در حال حرکت است، دارای راننده ای کاملا مبتدی است که ممکن است هر لحظه برای شما نیز خطر ایجاد کند، پس از سبقت های پر ریسک و…. خودداری کنید.

  • زرنگ بازی را فراموش کنید!
    بارها دیده ایم هنگامی که آب گرفتکی باعث بسته شدن قسمتی از مسیر و ایجاد ترافیک شده است، برخی رانندگان که خود را تافته جدا بافته و اصطلاها ” زرنگ” تصور می‌کنند، خط شکنی کرده و به دل آب می زنند!

 

  • 30 دقیقه ابتدای بارندگی، خطرناک ترین زمان رانندگی است!
    حدود 30 دقیقه بارش مداوم لازم است تا جاده شسته شده و از روغن پاک شود. بنابراین در زمانی که بارش تازه شروع شده رانندگی نکنید و این کار را به نیم ساعت تا یک ساعت بعد از آغاز بارش باران موکول نمایید.

کلام آخر نویسنده:

روش صحیح رانندگی در هوای بارانی کاهش سرعت خودرو و زیاد کردن فاصله  با سایر خودروهاست.
اگر این موارد را به طور کامل رعایت کنید، شما راننده خوبی برای راندن در هوای بارانی خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید