سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

نکات طلایی رانندگی در برف و یخبندان

5/5 - (3 امتیاز)

رانندگی در شرایط برف و یخبندان برای برخی افراد دشوار می باشد، به همین دلیل باید نکاتی را در رانندگی برف و یخبندان زمستان به خوبی رعایت کرد. بسیاری از جاده ها در فصل زمستان دچار محدودیت هایی می شوند و خطرات زیادی برای رانندگان ایجاد می کنند در این پست سعی کرده ایم چند نکته طلایی برای رانندگی در شرایط برف و یخبندان را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید …

هرچند زیبایی فصل زمستان و سرگرمی هایی مانند برف بازی، اسکیت بسیار جذاب است اما مشکلات و سختی هایی که این فصل برای رانندگان ایجاد می کند قابل انکار نیست.

سلامت لاستیک ها

یکی از ضرورترین اجزای خودرو لاستیک های آن می باشد.سالم و استاندارد بودن لاستیک ها ضامن امنیت و سلامت شما در طول سفر و رانندگی با خودرو در جاده لغزنده است. یک لاستیک استاندارد باید از 3 فاکتور که شامل عمق آج، فشار و آسیب خارجی می باشد همیشه مورد بررسی قرار گیرد.

برای به دست آوردن فشار باد لاستیک خود می توانید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید عمق آج مناسب 3 میلیمتر می باشد.

مورد بعدی که از اهمیت بالایی برخوردار است این است که قبل از هر چیزی باید از سالم بودن تایرها، از هرگونه آسیب خارجی همچون فرو رفتگی یا برآمدگی های غیر متعارف، بریدگی اطمینان حاصل کرده باشید. بهترین راه بازدید و بررسی دوره ای تایر می باشد.

بررسی عملکرد ترمزها

قبل از اینکه شروع به حرکت نمایید حتما باید از عملکرد ترمزها مطمئن شوید زیرا در فصل زمستان و روزهای بارانی و برفی جاده ها به حد کافی لغزنده می شوند و چنانچه سیستم ترمز گیری اختلالی داشته باشد ممکن است خطر آفرین باشد.

چنانچه هنگام ترمز متوجه صدای جیرجیر  شدید و احساس کردید عمل ترمز گیری به سختی انجام میشود باید بدانید که این مشکل می تواند آسیب جدی به دیسک های ترمز وارد کند و اگر همین صداها را بیش از اندازه احساس کردید هر چه زودتر باید لنت های ترمز را مورد بررسی قرار داده و آنها را تعویض نمایید.

همچنین زمانی که احساس کردید با ترمز گرفتن خودرو شما کمی به سمت جلو پرت می شود باید بدانید که به علت گرمای بیش از حد، دیسک ترمز تاب برداشته است و حتماً باید تعویض شود ولی چنانچه ملاحظه کردید که به هنگام ترمز گرفتن خودرو کمی به چپ و راست کشیده می شود نشان دهنده آن است که چسبندگی هیدرولیک در ترمز خودرو ایجاد شده است. جدا از این مسائل چنانچه مشاهده کردید پدال ترمز کمی شل شده است و عملکرد ترمز ها خوب نیست امکان دارد کمی هوا وارد خط ترمز شده و عملکرد مایع ترمز را مختل کند.

 

بررسی دقیق باتری خودرو

در فصل زمستان خرابی باتری خودرو ها  بیشتر از سایر فصل ها است چراکه واکنش های شیمیایی داخل باتری در دمای پایین تر به کندی عمل کرده و این اتفاق منجر می شود عملکرد باتری کاهش یابد و در روزهای سرد زمستانی یک باتری پر، تقریبا 35 درصد از انرژی خود را از دست خواهد داد. مورد دیگر اینکه احتمالاً در زمستان رانندگان اقدام به استفاده از وسایل گرمایشی یا چراغ بکنند و میزان بیشتری از شارژ باتری مصرف شود. پس چنانچه نمی خواهید به مشکلی در زمینه باتری بر بخورید از سلامت باتری خودرو خود در اولین روزهای زمستان اطمینان حاصل نمایید.

بررسی میزان ضد یخ

ضدیخ به تنظیم دمای موتور کمک میکند و مانع یخ زدن آب داخل رادیاتور می شود و در زمستان از جوش آمدن آب جلوگیری می کند. اتومبیل های مدرن دارای چراغ هشداری در داشبورد خود هستند که میزان کم ضد یخ را اطلاع می دهد اما برخی خودروها دارای این قابلیت نیستند بنابراین در زمستان که درجه حرارت هوا به زیر صفر می رسد، باید از سطح مایعات داخل رادیاتور و میزان مناسب ضد یخ اطمینان یابید.

برداشتن وسایل ضروری

اگر در شرایط برفی مجبور به مسافرت شدید حتما باید وسایل ضروری مانند پتو، لباس های گرم، پاور بانک،غذا، کمک های اولیه و تایر زاپاس به همراه داشته باشیدزیرا گاهی اوقات شرایط در زمستان غیرقابل پیش بینی می شود و ممکن است، مجبور شوید که برای مدتی در خودرو بمانید یا در جایی اقامت کنید.

تمیز کردن خودرو

برخی افراد در فصل زمستان خودرو خود را تمیز نمی کنند و تمیز کردن خودرو را تنها مختص فصل تابستان می دانند اما تمیز نگه داشتن خودرو در زمستان از تابستان مهم تر است زیرا :

1. تمیز کردن خودرو در زمستان مانع از زنگ زدن بدنه خودرو می شود.

2. تمیز کردن شیشه ها و زدون برف از روی آنها و تمیز کردن چراغ های خودرو افزایش ایمنی در رانندگی را به همراه دارد زیرا یخ قرار گرفته روی خودرو و به خصوص شیشه ها می تواند خطرناک باشد و مانع از دید راننده شود.

3. شرکت های راهسازی از نمک برای آب کردن یخ های روی جاده استفاده می کنند و این نمک می تواند روی سطوح فولادی، آلومینومی و پلاستیکی خودرو اثر بگذارد پس تمیز نمودن خودرو سبب می شود آسیبی به خودروی شما وارد نشود.

بررسی نور چراغ ها

قبل از اینکه در فصل زمستان به جاده بزنید، نور چراغ های خودرو، چه جلو و چه عقب، را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ نقصی در آنها وجود ندارد. نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن خودرو را نیز به دقت چک کنید. شدت زیاد نور در شرایط برف سنگین می تواند بازتابی از نور را در چشم ایجاد کند بنابراین دید راننده نسبت به شرایط اطراف در زمستان و شرایط برفی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به جز بررسی نور چراغ ها وسایلی مانند لباس شبرنگ و چراغ قوه را نیز به همراه خود ببرید.

برف پاک کن ها

در فصل زمستان و قبل از سفر مطمئن شوید تیغه های برف پاک کن و سیستم شست وشوی جلوی خودرو خوب کار می کند. در زمستان، هوای بد باعث می شوند که دید انسان در زمستان در بدترین حالت خود قرار گیرد، همچنین گل و لایی که با عبور ماشین های دیگر روی شیشه ماشین شما می پرند، می تواند که میدان دید شما را کمتر کند پس حتما اطمینان یابید برف پاکن ها سالم هستند.

نکات مهم رانندگی در برف

 

مسیر را بررسی کنید

قبل از اینکه به سفر بروید، در فصل زمستان همیشه مسیر خود را بررسی کنید. قبل از سفرهای طولانی در زمستان باید از اطلاعات ترافیکی، وضعیت آب و هوایی و وضعیت جاده آگاهی پیدا کنید اما اگر قصد سفر در اطراف شهر را دارید، این بررسی زیاد لزومی ندارد.

رانندگی آهسته

آهسته برانید

در زمستان که جاده ها لغزنده است، آهسته برانید و از انجام جابجایی های ناگهانی در جاده شدیدا خودداری کنید. هنگام رانندگی در زمستان زمان بیشتری را به اعمالی مانند شتاب گیری، ترمز، چرخش و حتی تغییر خطوط اختصاص دهید. در روزهای بارانی نیز در رانندگی دقت کنید زیرا سطح اصطکاک چرخ های اتومبیل با آسفالت سطح سواره رو در چنین مواقعی کاهش می یابد پس با رعایت همه اصول ایمنی و سرعت مطمئن رانندگی کنید تا اتفاقی برایتان نیافتد. بهتر است در این روزها آرامتر برانید تا حرکت سریع شما باعث پاشیدن آب و گل به عابران نشود.

سریع و ناگهانی ترمز نکنید

در زمستان که جاده لغزنده است و جاده بارانی و برفی است، سریع و ناگهانی ترمز نکنید و پدال ترمز را محکم فشار ندهید و زمان و مسافت بیش تری را برای متوقف کردن خودرو در نظر بگیرید یعنی 10 ثانیه قبل از روی پدال گاز پای خود را بردارید و به آرامی پدال ترمز را فشار دهید.

 

از خودروهای جلویی فاصله ی بیشتری بگیرید

رانندگی در زمستان و لیز بودن زمین ممکن است فرآیند ترمز کردن را مختل کند و خلاصه نتوانید مثل همیشه در کمترین مسافت ترمز بگیرید پس هنگام رانندگی در هوای بارانی و برفی باید از خودرو خود فاصله بگیرید. اگر می خواهید رانندگی امن تری داشته باشید، باید فاصله ای مناسب از خودروی جلویی داشته باشید، فاصله ی کمتر به معنای ایمنی کمتر است.

سوخت کافی به همراه داشته باشید

قبل از سفر به مناطق طولانی در زمستان از پر بودن باک خودرو مطمئن شوید زیرا پر بودن باک مانع از ایجاد تراکم در لوله های سوختی می شود. به وجود آمدن تراکم افزایش احتمال یخ زدگی را به دنبال دارد. به جز بررسی پربودن باک، مایعات دیگری مانند ضد یخ و آب خودرو را چک کنید و مطمئن شوید که در مخازن این مایعات هیچ گونه نشتی وجود ندارد.

زنجیر چرخ

زنجیر چرخ به همراه داشته باشید

در شرایط یخبندان با سرعت مطمئنه حرکت کنید و از گردش و انحراف ناگهانیخودرو شدیدا خودداری نمایید. از لاستیک های یخ شکن استفاده نکنید زیرا حرکت وسایل نقلیه با لاستیک های یخ شکن باعث صدمه زدن به خط کشی و آسفالت خیابان ها می شود و همیشه به هشدارهای هواشناسی و پلیس توجه نموده و زنجیر چرخ را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید