سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

گاز نیتروژن چیست ؟ مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر

5/5 - (1 امتیاز)

مدتی است که استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک خودروها معمول شده است. ذکر این نکته ضروری است  که تا به حال عمده ‏ترین کاربرد استفاده ازگاز نیتروژن در حوزه ی وسایل نقلیه، مربوط به خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه‏ای و شاتل‏های فضایی بوده است.

در ادامه توضیحات به ذکر چند نکته در خصوص مزایای استفاده از نیتروژن به جای باد معمولی (هوا) در تایر خودروها خواهیم پرداخت.با تبریز تایر همراه باشید.

آشنایی با گاز نیتروژن

باد معمولی خودروها یا همان هوا معمولی، دارای 21 درصد اکسیژن، 78 درصد نیتروژن و یک درصد گازهای دیگر مانند ازن، آرگون و نیز مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. پس  با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک نیز می‏شویم که در اصل موجب کاهش اثر خورندگی سیم‏های فولادی داخل لاستیک نیز خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش میزان رطوبت عمر سیم‏های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‏ها امکان پذیر می‏گردد.

سمت راست(تایر پر شده با نیتروژن)-سمت چپ(تایر پر شده با هوا)

همچنین تایرهای پر شده با هوای معمولی هر ماه بطور طبیعی 1.5PSI افت فشار دارند ولی تایرهایی که با گاز نیتروژن پر میشوند، درطول مدت 6 ماه این مقدار افت فشار را دارند. دلیل این امر این است که مولکول‏های نیتروژن درشت‏ تر از اکسیژن هستند، در نتیجه خروج مولکول‏های بزرگتر از لاستیک زمان بیشتری نیاز دارد.در نتیجه در زمان و هزینه خود صرفه جویی می کنید.

گاز نیتروژن در تایر

با تزریق گاز نیتروژن به تایر، فشار باد ثابت می‌ ماند و این باعث میشود تا حداکثر میزان تماس تایر با سطح زمین صورت گیرد و لذا مقاومت غلطشی کاهش یافته و سوخت کمتری برای حرکت مورد نیاز است.

در نظر داشته باشید که مولکولهای گاز نیتروژن دارای ارتعاشات مولکولی کمتری نسبت به گاز اکسیژن هستند و نیز نیتروژن گرما را زودتر از دست می دهد، در نتیجه نیتروژن نسبت به هوای معمولی خنک ‌تر است. گرما باعث می‌شود تا تایر زودتر ساییده شود و از طرفی احتمال ترکیدن تایر بالا میرود. گرما قاتل تایر است.

در واقع هدف از  تزریق نیتروژن حذف اکسیژن و بخار آب از داخل تایر است.

 

مزایای نیتروژن :

افزایش ایمنی

افزایش عمر لاستیک

کاهش مصرف سوخت

ثابت ماندن باد لاستیک‏ها

کاهش تغییر فشار باد تایر با دما

جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی رینگ

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید