سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

ماده اصلی ساخت تایر چیست ؟

5/5 - (10 امتیاز)

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای ساخت تایر بیش از 200 ماده اولیه با هم ترکیب می شوند که ساختار اصلی آن از مواد طبیعی، معدنی و شیمیایی است که هر یک در عملکرد تایر و جریان تولید آن نقش خاصی را ایفا می کنند. در این مقاله از سایت تبریز تایر به برسی مواد اصلی تشکیل دهنده تایر اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

کائوچو طبیعی :

کائوچو طبیعی در صمغ درختی به نام هوا (hevea) وجود دارد. محل تولید این کائوچو بیشتر کشورهای آسیایی شرقی از جمله: مالزی، اندونزی و کشور های آمریکا جنوبی است.

کائوچوی طبیعی موجود در شیره درخت هوا از پلیمر شدن هیدروکربنی به نام متیل و ایزوپرن تولید می‌ شود. به دلیل این که ساختار کائوچو از یک پیوند دو گانه تشکیل شده است، در اثر حرارت با گوگرد یا سولفور، پیوند آن‌ها باز شده و اتم گوگرد را جذب می‌ کنند، در نتیجه کائوچو به لاستیک تبدیل می‌شود.

ماده اصلی ساخت تایر

 

کائوچو مصنوعی :

کائوچوی مصنوعی هم از مشتقات نفتی و یکی از محصول کارخانجات پتروشیمی است . از انواع کائوچوی مصنوعی می ‌توان بوتادین‌ رابر  (BR)  و استایرن بوتادین رابر ( SBR ) را نام برد.کائوچوهای مصنوعی  خصوصیات مهمی دارند که از مهمترین آنها در زمینه های ماندگاری و مقاومت در برابر مقاومت غلطشی استاین ماده بیشتر برای ساخت لاستیک خودرو و لاستیک موتور سیکلت مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا عملکرد خوبی را به آنها می دهد.

دوده :

ساختار کائوچو به صورتی است که در بین مولکول های آن فضای خالی وجود دارد.با اضافه کردن دوده به آن این فضای خالی پر می شود.اضافه کردن دوده با کائوچو باعث افزایش مقاومت سایشی آن شده و خواص مکانیکی آن را بهبود می بخشد.

نخ :

بدنه اصلی تایر شامل لایه‌ های نخی پوشش داده شده با آمیزه ( خمیر ) لاستیکی می ‌باشد . جنس نخ‌ ها نایلون ، ریون یا پلی استر است. وظیفه لایه ‌های نخی ، تحمل فشار باد از داخل تایر و بار وارد شده به تایر از خارج می ‌باشد .

سیم :

از سیم های فولادی به منظور ایجاد استحکام کافی در بخشی از تایر که روی رینگ قرار می ‌گیرد و طوقه ( بید ) نام دارد استفاده می شود . این سیم‌ ها ضمن آن که دارای پوشش مسی یا برنزی هستند توسط آمیزه لاستیکی نیز پوشش داده می شوند.
همچنین در کمربند تایرهای رادیال سیمی سواری و در لایه ‌های تایرهای باری تمام سیمی از سیم‌ های فولادی با قطر و ضخامت مشخص استفاده می‌ گردد .

محافظت کننده ها :

اکسیژن و اوزون موجود در هوا می توانند باعث تخریب سریع تایر شوند به همین دلیل برای مقابله با این اثر مواد شیمیایی خاصی نظیر اکسیدانت ها، موم ها و ضد ازونانت ها در ساخت تایر استفاده می شوند.

سایر عوامل شیمیایی :

به منظور تولید و فراوری بهتر لاستیک در چرخه و مراحل مختلف فرایند تولید از مواد دیگری نظیر انواع روغن، شتابدهنده ها، گوگرد ( بعنوان عامل پخت) و … استفاده می گردد.

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید