سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

خرید لاستیک خودرو و نکات مهم درباره آن

5/5 - (5 امتیاز)

خیلی از مردم فکر می کنند خریدو تعویض لاستیک برای خودروشان کار پیچیده و زمانبری است. مادر این مقاله نکاتی که در هنگام خرید لاستیک باید در نظر داشته باشید را برای شما آماده کرده ایم. همچنین در هر زمان از شبانه روز می تتوانید به صورت اینترنتی لاستیک خود را انتخاب، مقایسه و خرید کنید.

تعویض لاستیک

 

از کجا بفهمیم به لاستیک جدید نیاز داریم ؟

اگر هنگام رانندگی احساس کردید خودرو شما به سمتی کشیده می شود و یا خودرو در مسیر حرکت خود لغزش دارد و هنگام ترمز خودرو به موقع متوقف نمی شود باید لاستیک خود را عوض کنید.

هرچند موارد فوق ذکر شده ممکن است به اشکالات فنی خودرو هم مربوط باشد پس ابتدا ایرادات فنی خودرو خود را چک کنید سپس اقدام به خرید تایر کنید.

درشرایطی که لاستیک شما پارگی و یا بریدگی داشت هرچه سریعتر اقدام به تعویض لاستیک کنید.

 

قبل از خرید لاستیک به نکات زیر توجه کنید

 

شرایط آب و هوایی 

برای خرید لاستیک شرایط آب و هوایی، وضعبت رانندگی و شرایط جاده ای محل استفاده از خودرو خود را در نطر بگیرید.

سایز لاستیک

سایز لاستیک خودرو از نکات بسیار مهم در هنگام خرید آن می باشد.انتخاب سایز مناسب لاستیک رابطه مستقیم با سرعت شما و میزان مصرف سوخت آن دارد.برای فهمیدن سایز مناسب لاستیک خودرو خود می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.به عنوان مثال سایز استاندارد خودرو پراید 165/65R13 است.عدد 165 که به میلی متر نوشته می شود نشانگر پهنای تایر ، عدد 65 نسب ارتفاع دیواره (فاق) به عرض تایر ، حرف R ساختار تایر (رادیالی) و در انتها عدد 14 قطر رینگ را به شما نشان می دهد.

 

تاریخ تولید لاستیک

هنگام خرید تاریخ تولید لاستیک را بررسی کنید. هرچند لاستیک تاریخ انقضا ندارد اما بهتر است بیشتر از ۵ سال از تاریخ تولید نگذشته باشد، که این طول عمر به شرایط نگهداری از لاستیک نیز بستگی دارد.معمولا تایر ها در صورت عدم نصب روی خودرو تاریخ انقضای بیشتری دارند.

شاخص تحمل بار لاستیک

حداکثر ظرفیت بار لاستیک برای هر خودرو متفاوت است. اطلاع از میزان تحمل بار لاستیک باعث می شود فشارهای اضافی از روی خودرو شما برداشته و همچنین عملکرد شما در رانندگی بهبود پیدا کند و در نهایت موجب کاهش مصرف سوخت نیز می گردد. برای اطلاع از کد تحمل وزن لاستیک باید به دفترچه ی راهنمای خودرو یا دیواره تایر فابریک زیر خودرو نگاهی داشته باشید.

شاخص سرعت لاستیک

حداکثر سرعتی که لاستیک می تواند ، خودرو ( وزن خودرو و هر آنچه که در آن قرار دارد ) را در یک مدت زمان مدوام و در شرایط ایده آل حمل کند. این شاخص بر روی دیواره تایر در کنار شاخص تحمل بار نوشته می شود.

تایر بایاس

این تایرها از لایه های لاستیکی و متقاطع ساخته شده اند و امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای مورب می سازد و قرارگیری لایه ها بر روی یکدیگر به صورت ضربدری است. جنس نخ لایه ها از نایلون می باشد و در بدنه تایر بجز در قسمت طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمی گردد.

تایر رادیال 

در تایر رادیالی امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای حدود ۹۰ درجه را می سازد و می توان گفت امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته است  . جنس نخ لایه ها اکثراً از ریون یا پلی استر می باشد و در تایر های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض آج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود .

تفاوت لاستیک بایاس و رادیالی چیست ؟

همانطور که در توضیحات هر یک از این نوع تایرها گفته شد ، لاستیک رادیالی انعطاف پذیری دیواره جانبی و تماس بیشتری با زمین دارد و به لطف همین انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر ، لاستیک ضربه را جذب می کند که باعث سواری بهتر و راحت خواهد شد. این نوع تایر باعث کاهش مصرف سوخت ، آسیب کمتر ، افزایش طول عمر لاستیک می شود . لاستیک بایاس نیز با ساختار داخلی سفت باعث تماس کمتری با زمین می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد تایر شود. سختی لاستیک باعث می گردد تمام ضربه و لرزش توسط راننده احساس شود. تمام انعطاف پذیری دیواره کناری به آج منتقل می شود و باعث تغییر شکل تایر می گردد و همچنین لغزش لاستیک نیز در سطوح افزایش پیدا می کند.

نصب و بالانس لاستیک

برای تعویض لاستیک بهتر است به مراکز خدماتی متخصص مراجعه کنید تا از وارد شدن آسیب به لاستیک و قطعات دیگر مانند رینگ جلوگیری کنید.

 

 

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید