سبد خرید خالی است.
هنگام مراجعه به مرکز خدمات حتما کپی کارت ملی خود را همراه داشته باشید، هزینه نصب باید هنگام نصب به مرکز خدمات پرداخت شود.

ترک خوردگی تایر چیست ؟ چه عواملی باعث ایجاد ترک در تایر می گردد؟

5/5 - (11 امتیاز)

 ترک خوردگی تایر

ترک خوردگی تایر

تایر خودرو یکی از تجهیزات مهندسی شده­ و بی شک یکی از مهمترین بخش­های خودرو به حساب می آید که بدون وجود آنها خودرو قادر به حرکت نیست. با این حال می­توان گفت تایر عمر همیشگی و طولانی ندارد و در صورت نگهداری غیر مناسب خیلی زود فرسوده خواهند شد. یکی از عوامل مهمی که باعث فرسوده شدن و ترک خوردن تایر ها می شود ، شرایط محیطی و جغرافیایی می باشد ، این بدین معنی است که عواملی مانند تابش مستقیم نورخورشید ، اشعه ماورا بنفش ، گرما ، اکسیژن و غیره …. به مرور زمان باعث تخریب و شکسته شدن زنجیره پلیمری تایر ها می شود.

پلیمرهای موجود در تایر می­توانند در گرما منبسط و در سرما منقبض شوند. این حرکت مداوم می­تواند زنجیره پیوندهای پلیمری تایر را به مرور زمان تضعیف و تخریب کند، و زمانی که ترک ها شروع به ظاهر شدن می­کنند دیگر عوامل محیطی مانند اشعه ماورا بنفش ، تابش نور خورشید و گرمای شدید باعث گسترش ترک خوردگی در تایر می شود.

سن و تاریخ لاستیک

کائوچو و یا رابر به طور کلی با گذشت زمان دچار تنزل می شوند و با بالا رفتن سن تایر، به طور طبیعی پلیمرها ضعیف شده و شروع به تخریب شدن می­کنند. در چنین شرایطی لاستیک­ها سفت و شکننده می­شوند و این از دست دادن خاصیت کشسانی می­تواند منجر به ترک خوردن لاستیک شود. حتی اگر از خودرویی به مدت طولانی استفاده نشود ، باز هم در اثر گذر زمان لاستیک ­ها به دلیل ماهیت ساختار شیمیایی خود ضعیف می شود و به مرور مواد لاستیکی و شیمیایی به کار رفته در آن دچار تخریب می شود و معمولا به صورت ترک های ریز روی لاستیک نمایان می گردند.

تاثیر آب بر روی لاستیک

تایر ها خودرو هنگام حرکت گرما تولید می کنند و هنگامی که تایر به صورت ناگهانی وارد آب می شود یک شوک ناگهانی انقباضی به لاستیک وارد می شود که تکرار شدن این امر یعنی گرم و سرد شدن ناگهانی باعث بروز دوپوستی و همچنین ایجاد ترک در آن نیز می شود.

باد لاستیک

کم بادی و یا پربادی تایر نیز یکی از عوامل ترک خوردن آن می ­باشد. تایرهایی با باد کم ، هنگام رانندگی گرمای بیشتری تولید می­ کنند ، به این دلیل که سطح بیشتری از تایر کم باد در تماس با جاده  قرار گرفته و اصطکاک بیشتری ایجاد می­ کند. تایر هایی با باد زیاد نیز می ­توانند فشار اضافی را به دیواره لاستیک وارد کرده و باعث فرسایش سریعتر و آسیب ساختار تایر شوند. پس PSI لاستیک که شاخص میزان باد لاستیک است باید مرتباً چک شود. این میزان در خودروهای سواری بین 32 تا 35 PSI می باشد ، که برای اطمینان بیشتر می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نمایید.

اثرات  مواد شیمیایی بر روی لاستیک

مواد شیمیایی زیادی برای محافظت از لاستیک در برابر اشعه ماورا بنفش و آسیب­های محیطی و همچنین دفع گرد و غبار ، خاک و … ساخته شده ­اند که برخی از آنان غیر استاندارد هستند. استفاده از این واکس ها و مواد شیمیایی غیراستاندارد می­تواند روند ترک خوردگی را تسریع نماید. پس بهتر است برای محافظت از تایر در برابر اشعه ماورا بنفش، از برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کرد. همچنین برای دوام بیشتر تایر بهتر است برای تمیز کردن لاستیک از آب یا محلول آب و صابون استفاده شود.

آیا تایر های ترک خورده از کار افتاده اند؟

عمق آج لاستیک باید حداقل 1.6 میلی متر باشد (حداقل قانونی) و نباید در اطراف لاستیک پارگی، برآمدگی یا ترک وجود داشته باشد. حتما به خاطر داشته باشید تایرهای ترک خورده را نمی توان تعمیر کرد، زیرا ماهیت ساختاری آنها برای همیشه تضعیف شده است و هیچ موادی قادر به بازگرداندن لاستیک به شکل اولیه نیست. با این حال، اقدامات پیشگیرانه­ ای مانند: تنظیم باد مناسب تایر، پارک کردن خودرو در پارکینگ یا زیر سایه، استفاده نکردن از مواد شیمیایی و غیراستاندارد برای تمیز کردن تایر، داشتن عادات رانندگی خوب و غیره …  وجود دارد که می تواند از آسیب و گسترش ترک خوردن تایر جلوگیری کند.

آیا تایر های ترک خورده می توانند خطرناک باشند؟

حتما می بایستی از رانندگی با تایرهای ترک خورده اجتناب کنید. در چنین شرایطی لاستیک استحکام خود را از دست داده اند و رانندگی با آنها می تواند باعث انفجار تایر گردیده و خطراتی را به همراه داشته باشد. پس اگر در اطراف لاستیک های خود شکافی مشاهده کردید، حتما به سرعت نسبت به تعویض لاستیک معیوب و خرید لاستیک جدید اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود / عضویت در تبریز تایر

برای ورود یا عضویت شماره خود را وارد کنید

لطفا قبل از خرید قوانین و مقررات سایت را مطالعه نمایید